Iedereen een blije baan! heeft januari 2020 uitgeroepen tot START-maand. Elke week geven wij in een blog een nieuwe kijk op een thema over persoonlijk leiderschap met een praktische oefening.

Nr 1  Ik wil het!
Zeker zo aan het begin van het jaar heb ik een aantal plannen die ik graag zou willen doen/volhouden/meer doen, etc. Het lijkt zo mooi; een heel nieuw leeg schoon jaar voor de boeg, dan moet het toch gaan lukken?

Niets is minder waar!

Goede voornemens
Veel Nederlanders hebben goede voornemens, zo’n 75%.  Dit is het voornemen-lijstje;

  1. Afvallen (maar liefst 15% van de Nederlanders heeft afvallen als doel)
  2. Minder druk maken
  3. Meer bewegen
  4. Zuiniger met geld omgaan
  5. Nieuwe baan vinden

Ruim 81% van de mensen denkt zijn voornemens vol te houden, maar een groot deel redt het toch niet. Stoppen met roken wordt jaarlijks door 26% van de rokers geprobeerd, maar slechts 12% van degenen die stoppen met roken, houdt het vol. Voor het afvallen is nog moeilijker; liefst 95% weegt al snel weer evenveel of zelfs meer dan op 1 januari.

Wilskracht
We houden het dus niet lang vol. Om precies te zijn, twaalf dagen, zo kort blijven de goede intenties gemiddeld van kracht. Dus 12 januari is de afhaak-dag waarop de meesten weer terugvallen in hun slechte gewoontes van het vorige jaar.
De voornemens houden we vol met onze wilskracht; dus door gewoon te zeggen (denken) “Ik wil het!”.  Onze wilskracht is dus maar een kleine twee weken sterk.  Om het langer vol te houden moeten we wat meer doen. Maar wat dan, wat kun je doen om je doel te bereiken?

Hulplijnen
Stap 1 is een plan maken. Wij noemen het ons Powerplan. Een plan geeft structuur, en als dat goed bij je levensstijl past en je niet te grote stappen maakt, kan dit er voor zorgen dat je het veel langer volhoudt. Maar wat nog meer impact heeft, is hulp vragen.
Deze oefening om een doel te bereiken kost even moeite maar dan heb je ook wel wat. Teken op een groot vel een pijl, van onder naar boven. Aan het punt van de pijl (dus boven aan het blad), schrijf je het te behalen doel met een datum waarop jij wilt dat je het bereikt hebt. Het liefst met een plaatje of een foto erbij die je doel symboliseert of uitbeeldt.

Schrijf nu aan de rechterkant van de pijl minimaal 3 en maximaal 6 belangrijke stappen in chronologische volgorde, die je tot je doel brengen. Aan de linkerkant van de pijl zet je per stap een hulplijn. Dit is iets of iemand die je gaat helpen die stap te maken én te behalen. Dat kan, afhankelijk van de stap, een persoon zijn die je in contact brengt met iemand, maar het kan ook een opleidingsinstituut zijn dat je nieuwe opleiding verzorgt, of een coach die je helpt met een deel van je plan. Met dit plaatje krijg je al een heel concreet pad hoe je jouw doel gaat bereiken. Dat je er nu een planning bij moet maken, is de volgende logische stap en maakt het plaatje rond. Succes!

Deze manier om aan je doelen t.a.v. je persoonlijke leiderschap en – groei te werken is een prima optie. Maar misschien heb je meer of andere hulp nodig.  Start het jaar goed en vraag een gratis speed-sessie bij ons aan! In een half uur helpen wij je met je eerste stap naar je doel! Kijk op www.iedereeneenblijebaan.nl