Vorige week was Iedereen een blije baan! bij het event ‘De favoriete werkgever awards’, georganiseerd door Intermediair. In Amsterdam, een mooie omgeving, de Hermitage, leuke sprekers van verschillende pluimage en enthousiaste deelnemers. Ook de host, Jakhals Erik Dijkstra, je weet wel, van bureau Sport, praatte alles prima aan elkaar. De aanleiding van het event was het onderzoek van Intermediair naar het imago van werkgevers in Nederland. Uit de gegevens van het onderzoek werd uiteindelijk ‘De favoriete werkgever 2019’ bekend gemaakt.
In de verschillende categorieën werden, onder een dreunende beat, drie genomineerden geïntroduceerd. Hieruit werden de winnaars uiteindelijke bekend gemaakt die juichend het podium op gingen en de prijs in ontvangst mochten nemen. Uiteindelijk werd ook de favoriete werkgever over alle categorieën verkozen: KLM.

De top 50
Wat mij opviel was dat er alleen de hele grote bedrijven werden genoemd als de uiteindelijke winnaars in de categorieën; van ING, NS en Unilever tot Google, Shell en Phillips. Deze staan allemaal in de top 10. De gevestigde orde dus. Pas in de onderste regionen vind je de ‘bijzondere’ bedrijven en organisaties terug; Jeugdzorg Nederland (39), op nummer 40 staat Amazon, een nieuwkomer in de lijst, en de grote universiteiten (Erasmus op 34, ook nieuwkomer), Leiden (op de 36ste plaats) en het Radboud (op 43).
De lijst van Intermediair toont de favoriete werkgevers, ofwel het imago van deze bedrijven. Het gaat er dus vooral om hoe goed de marketing is geweest, hoe goed ze zichzelf hebben kunnen ‘verkopen’ aan werkend Nederland. Dus profiteren de grote jongens van jarenlange reputatie en een ruim budget. Ik mag hopen dat de identiteit, dat wat een organisatie écht is, ook daadwerkelijk weerspiegeld wordt in de communicatie. Dat het ook echt waar is wat de reclamefilmpjes vertellen zodat de identiteit en het imago vrijwel gelijk zijn.

Touch, Tell, Sell
In de goodiebag die wij aan het eind van de middag ontvingen, zat ook een folder. Deze gaf in een mooi plaatje weer hoe een werkgever zichzelf het beste in de markt kan zetten om de juiste werknemers aan te trekken. Een drie-stappenplan; Touch, Tell, Sell stond er. Wij herkenden het meteen: dit is ook exact hoe werknemers zich kunnen aanbieden! Deze driesprong kan vrijwel 1-op-1 over onze kijk op werkzoekenden gelegd worden:

  • Touch: zorg dat de werkgever je talent ziet: zorg bijvoorbeeld voor een opvallend cv.
  • Tell: Vertel wie je bent als werknemer met een superprofiel die alles zegt over jou!
  • Sell: presenteer jezelf zoals je bent in de kennismaking, en vind de perfecte match!

Je hoeft helemaal niet bij KLM, Heineken of de ING te gaan werken als een reus niet bij je past. Dat kan gerust een minder grote reus zijn, in het MKB bijvoorbeeld, of misschien bij een starter. Wie weet wel bij een winkeltje op de hoek. Iedereen een blije baan helpt je naar jouw plek. Met de stappen gericht op wat jij wilt, kom je er ook. Wij kunnen je helpen met korte workshops en coaching voor direct resultaat. Kijk eens op onze website www.iedereeneenblijebaan.